Clint
Eastwood on syntynyt 1930. Hän on saanut kaksi
Oscaria ohjauksistaan, mutta kymmenistä roolitöistään huolimatta ei koskaan
näyttelijänä
Omissa ohjauksissaan Armoton (1993) ja Million
Dollar Baby (2005) Eastwood on kyllä huomioitu parhaan miespääosan
ehdokkuudella, muttei palkinnolla. Sivuosassa Eastwoodia ei osaa edes
kuvitella. Ettäkö Dirty Harry sidekickinä?
Olisi turha pohtia mistä elokuvassa Eastwoodi tulee ensimmäiseksi
mieleen. Hänen merkittävät, populaarikulttuurin ikoneiksi noteeratut näyttelijätyönsä
perustuvat sille, mitä hän EI tee näytellessään tiettyä hahmotyyppiä, olipa
kyseessä katkera cowboy, katkera poliisi tai katkera vanhus. Hän ei puhu. Hän
ei liiku. Hän ei ota kontaktia vastanäyttelijöihin. Hän ei näytä olevan
tietoinen arvostaan.
Tällainen itsetiedottomuus on tietysti
pisimmälle vietyä äijämaskuliinisuuden itsetietoisuutta. Toteemimainen hahmo
näyttää olevan kohtauksessa mukana vain siksi, että hänen reaktionsa toteutuu
juuri sillä kohtaa kuin katsoja kohtaukselta odottaa, mutta aavistuksen verran
odotettua nopeammin tai isommin. Tämän aavistuksenomaisen eron huomaa, koska
ratkaisevat kohtaukset etenevät muutoin niin tarkassa rytmissä - ja koska
Eastwoodin hahmo katsoo suoraan kameraan.
Koko uran ikonisin kohtaus onkin sikäli
loputtomiin siteerattu "Make my day" -kohtaus Dirty Harryn takaa-ajossa: katsoja asetetaan samaan näkökulmaan
kuin tunnelin kokoiseen tyhjyyteen (oik. magnumin piippuun) tuijottava uhri.
Näin reaktiohetkeä seuraa katsojalle tarjottu ajatus siitä, mitä on jäljellä
äärimmäisen väkivaltakohtauksen huipennukseksi: tyhjyys ja se liioiteltu
elottomuus, johon olemme olleet samaistumaisillamme kylmää toimintasankaria
seuratessa.
Fiksut ohjaajat, kuten Eastwood itse, ovat
harkitun harvakseltaan käyttäneet hyväkseen Eastwoodin itsestään rakentamaa
myyttiä. Elokuvassa Hiljaiset sillat
(1995) arkiseen aviopetostarinaan tuo poikkeuksellista jännitystä miespääosan
itselleen varannut Clint Eastwood. Tausta kovaotteisten rikosfilmien tähtenä
herättää erilaisia odotuksia romanssikaavan murtamisesta kuin vaikkapa Kevin Costnerin tai Harrison Fordin käyttäminen
samanlaisessa roolissa aiheuttaisi.
Nuorena miehenä Eastwood esitti hahmoja,
jotka vaikuttivat olevan peräisin kyseisen genren edeltävästä vaiheesta:
westernien kultakauden pyssysankareiden armottomuutta, poliisifilmejä
edeltäneiden film noir -sankareiden autistisuutta. Se luonteen synkkyys, mihin John Waynen ja Robert Ryanin kaltaiset äijäsankarit vihjasivat rooleissaan, sai
tulla Eastwoodin hahmoissa hallitsevaksi ominaisuudeksi. Vanhusrooleissaan
hänen ei ole sitten tarvinnut muuta kuin esittää omaa itseään,
sukupolvireliikkiä, joka vielä yhdeksänkymppisenä sanelee realismin kriteerit
sekä ohjaajana että mediapersoonana ("En tiedä paljonko minulla on
lapsia").
Eastwood on
käyttänyt muita näyttelijöitä korvaamaan itseään sukupolvireliikkiroleissa. Esimerkiksi
käy hänen ohjaamansa Rakasta minua, Frank
(Breezie, 1973). Vaikka tarina
sijoittuu 1970-luvun Los Angelesiin, elokuvasta on tunnistettavissa westernille
tyypillinen yksinäisyytensä synkistämä sankari, jota esittää William Holden.
Hänen kovettunut luonteensa ei johdu taistelusta roistoja vastaan vaan
valtapeleistä sukupolvensa naisten kanssa. Westernien tavoin hän joutuu
todistamaan luonnonkansalle (=hippitytölle) säilyttäneensä sekä vilpittömyytensä
että itsenäisyytensä.
Jos saisin valita minkä tahansa Eastwoodin
näyttelijäsuorituksen katsottavaksi arkistoesityksenä niin valitsisin Don Siegelin ohjaaman Pako Alcatrazista (1979).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti