Rakkauselokuvan käsikirja on nyt niin pitkällä, että uskalsin koota hakemistoluettelot henkilöiden ja elokuvien nimistä. Elokuvia on mukana vähintäänkin mainintoina 654 kappaletta, henkilöitä 569, tosin pari tulee vielä lisää, kunhan keksin kuinka tiivistää Hannu Lemisen ja Teuvo Tulion suomalaisen näkemyksellisyyden (?) muutamiksi lauseiksi.
Kirja on nyt kooltaan hieman ohkaisempi kuin Tieteiselokuvan käsikirja eikä ole mitään erityistä syytä paisuttaa sitä juuri kotimaisen elokuvan kohdalta, kun eurooppalaisesta romanssista riittäisi mainittavaa loputtomiin, klassikkoja ja trendejä, jotka olen taatusti unohtanut Hollywood-tavaraan keskittyessä. Laurilta ja Saaralta tulevien viimeisten palautteiden perusteella teen lokakuussa vielä rakenteellisiakin muutoksia jos tarpeen, mutta mitään ei taatusti putoa pois kokonaisuudesta.
Jos viimeistelevä toimitustyö etenee yhtä sujuvasti kuin edellisten käsikirjojen kohdalla, niin Rakkauselokuvan käsikirja tulee ilmestymään helmikuussa 2018, varmaankin ystävänpäiväksi. Sen jälkeen kukaan ei voi enää katsoa Titanicia nauramatta ja Doris Daytä kyynelehtimättä.
Tällä kertaa käsikirjasta jää kuitenkin puuttumaan yksi olennainen luku, suositukset mitä lukea tämän genren ulkomaisesta tietokirjallisuudesta. Kattavia lähteitä kun on hämmästyttävän vähän verrattuna scifi-elokuvien tutkimukseen ja harrastajien innoittuneisiin tietokirjoihin. En ole nähnyt yhtäkään kirjaa, joka yrittäisi edes Hollywoodin osalta olla yhtä kattava kuin oma teokseni.
Kotimaisista lähteistä jätin aluksi kokonaan pois Peter von Baghin Kaipuun punainen hetki (1991), mutta nyt viime viikkoina olen palannut selailemaan sitä, koska mitään yhtä perusteellista katsausta rakkauselokuvien ESTETIIKKAAN en ole ulkomaisista löytänyt. Lähdekäytettävyyden ongelma on tietysti ennallaan: yhteyksien ja toistuvuuksien löytäminen elokuvien välillä ei alkuunkaan onnistu von Baghin teoksen avulla, ja kirjoittajansa.... omaperäisen ylevät luonnehdinnat eivät suomennu elokuvaestetiikan käsitteiksi.
Tässä kuitenkin muutamia suosituksia, jotka lavensivat ja syvensivät ratkaisevasti omaa käsitystäni rakkauselokuvista:
-
Kirja nostaa esille pukusuunnittelun merkityksen romansseissa ja vaatteiden
semantiikan osana elokuvan kuvamaailmaa ja juonenkehittelyä.
🔻Lindsay
Coleman (toim.): Sex and Storytelling in Modern Cinema, 2015.
-
Suhteellisen tuore artikkelikokoelma siitä, miten erotiikkaa ja pornoa
käytetään kerrontakeinoina elokuvissa, eritoten romansseissa. Ei sisällä mitään
skandaalimaisen radikaalia näkemystä, mutta vahvistaa käsitystä siitä, etteivät
pornopalat ole pelkkiä erikoistehosteita edes romansseissa.
🔻Mary
Harrod: From France With Love, 2015.
-
Samoin mukavan tuore kuvaus ranskalaisten romanssielokuvien lähihistoriasta ja
trendien eritahtisuudesta Hollywoodiin nähden. Iso
puute on se, ettei kirjoittaja paljoakaan vedä yhteyksiä ranskalaisen elokuvan
perinteeseen. Iso bonus on se, miten naisohjaajien nousu huomioidaan yhtään
peittelemättä ranskalaisen yhteiskunnan ja kulttuurin perikonservatiivisuutta.
🔻James
Harvey: Romantic Comedy in Hollywood, from Lubitsch to Sturges, 1987.
-
Tärkein yksittäinen lähdeteos romanttisen komedian varhaishistoriasta. Ilman
tätä kirjaa en olisi pystynyt valitsemaan mikä rom-comissa on tärkeää aiheiden
ja alalajien kannalta. 1980-luvulta eteenpäin rom-comista on kirjoitettu paljon
enemmän kuin mistään muusta romanssielokuvan alueesta, muttei tämän teoksen
veroista, leffaharrastajan ja historioijan otteet yhdistävää
jättiläisteosta.
🔻Peter
Larsen: Film Music, 2005.
-
Elokuvamusiikista löytyy yllättävän vähän yleistajuisia tietokirjoja. Tämä on
hyvä perusteos ja sisältää riittävästi esimerkkianalyysejä. Silti jäin monin
paikoin epävarmaksi, miten kuvailla tyypillisintä "romanttista
musiikkia" edes lajikohtaisesti.
🔻John
Mercer ja Martin Shingler: Melodrama: Genre, Style and Sensibility, 2005.
-
Elsaesserin alkuperäisiin artikkeleihin perehtyminen on välttämätöntä, jos
haluaa sanoa jotain melodraamasta, samoin Sakari Toiviaisen teos on erittäin
hyvä yleislähde melodraamasta käytyyn keskusteluun. Mutta tämä Shortcuts-sarjassa
julkaistu kirjanen on paras mahdollinen tiivistelmä elokuvamelodraamasta
sisältäen muutamia erinomaisia analyysejä. Bollywoodista tosin nämäkin tutkijat
vaikenevat, koska se edellyttäisi paljon paljon laveampaa tietämystä ja
vertailua.
🔻Paul
Julian Smith: Desire Unlimited. The Cinema of Pedro Almodovar, 1994.
-
Eurooppalaisten romanssielokuvien historiaa ei ole kukaan laatinut, ei edes
maakohtaisesti.
Mutta
Almodovarin kaltainen rakkauden jättiläinen on pakko huomioida, ja ansaitsisi
tietysti ihan oman alalukunsa, jollei se taas veisi tilaa muilta
eurooppalaisilta elokuvilta. Tämä on erittäin hyvä yleiskuvaus Almodovarin
tuotannosta, vaikka yhteydet muihin espanjalaisiin elokuviin ovat juuri niin
niukat kuin mitä faniteokselta voi odottaa.
🔻Kyle
Stevens: Mike Nichols: Sex, Language, and the Reinvention of Psychological
Realism, 2015.
-
Mike Nichols on niin ikään jännittävä poikkeus rakkauselokuvien tekijänä.
Tämä
kirja sai miettimään uudelleen, mitä psykologinen realismi oikein tarkoittaakaan
romanssin yhteydessä ja miten kuvailla siihen käytettyjä filmikerronnan keinoja
tiiviin yleistajuisesti, menemättä liian pitkälle yksittäisten elokuvien (Miehuuskoe,
Miehuusvuodet, Closer) esimerkkeihin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti