"Ilo on siirtymistä pienemmästä
suurempaan täydellisyyteen", siteeraa mies Spinozaa. Sitten näytetään
puolialastonta paria laajana puolikuvana sivulta, vatsaan rajattuna puolikuvana
vinosti ylhäältä, ja pussailua lähikuvina. Kohtaus kestää puoli minuuttia.
Sitten pari alkaa keskustella mistä miehen uusi romaani kertoo: kokokuva
edestä, laaja kokokuva olohuoneesta sohvan takaa, kokokuva parista sohvalla, ja
taas laaja kokokuva sohvan takaa. Tämän jälkeen kerrotaan pariskunnan
ensimmäinen yhteinen motivaatio puolikuvasta puolikuvaan vaihdellen: nainen
istuu vessanpöntöllä, mies tupakoi, sopivat kirjoittavansa rakastelun
jälkeisestä hajusta.
Mitään ei korosteta, mitään ei pohjusteta, mitään
ei kontrastoida, millekään sanotussa ei avata visuaalista monitulkintaisuutta.
Nelikymppiset näyttelijät patsastelevat muotivaatteissa. Puolikuva kokokuva
puolikuva kokokuva puolikuva kokokuva yhdessä kulkien.
Syysprinssi (2016) on suomalaista elokuvakerrontaa ilman mitään kerrottavaa ja
ilman mitään millä kertoa.
Syysprinssi on suomalainen käsitys romanssista: väännetään pakolliset kuviot.
Syysprinssi on suomalainen todistus
taiteenalan nolla-ajattelusta, jossa aikalaismusiikki korvaa tunnelman ja mediatuttu viitekehys
kulttuurituotteen tarpeet.
Syysprinssi romaanina (1996) voi olla Anja Snellmanin viimeisiä mestariteoksia,
mutta elokuvana se on sietämättömän pinnallinen ja väkinäinen. Minä lainasin sen DVD:nä kirjastosta. Älä sinä tee samoin.
Jos Syysprinssin katsoo, muistaa miksi ei halua
katsoa - suomalaista elokuvaa.
Missään muodossa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti