Nyt on tämäkin sitten nähty, suomalainen tieteisooppera.
Professori Matti Häyryn ideoista lähtenyt käsikirjoitus muokattiin ensin
kansainvälisin voimin toteutetuksi konseptialbumiksi (2013) ja sitten
musikaaliksi, jota myydään scifi-aiheisena rock-oopperana Playing God. Ooppera pyöri
muutaman kerran Helsingissä keväällä 2014 ja sen suunnitellaan lähtevän seuraavaksi
Amerikan kiertueelle.
Matti Häyry on tunnettu filosofi ja käsitellyt biotieteiden
tutkimukseen liittyviä eettisiä ongelmia teoksessaan Ihminen 2.0 (2012), joka sinänsä kuuluisi jokaisen scifistin
lukulistalle. Yritys popularisoida biotieteitä rock-oopperalla jää
valitettavasti kauaksi kirjan ansioista.
Playing God -ooppera
käsittelee nimensä mukaisesti kysymystä siitä, ovatko biotieteiden, erityisesti
lääketieteen tarjoamat välineet niin "jumalallisen" suuria, että
niiden seurauksia ei edes osata moralisoida. Bioetiikan opettamista
käsittelevässä artikkelissaan Häyry kumppaneineen on selittänyt kunkin oopperan
hahmoista perustuvan tietyn eettisen ongelman havainnollistamiseen: kloonauksen
lisäksi ihmiselämän pitkittäminen, "täydellisen lapsen"
suunnittelu, alkioiden käyttäminen
kantasoluhoidoissa, geenimuokkaukseen perustuvat parannusmenetelmät.
Oopperassa hahmoja yhdistävät toisiinsa mutkikkaat,
biotekniikan mahdollistamat perhesuhteet ja se, että he ovat Happyville-nimisen
kaupungin asukkaita. Tarinan pahiksena on salaperäinen herra C, perinteinen
hullu tiedemies, jonka hyvät lupaukset kätkevät itsekkäitä tarkoitusperiä.
Playing God -opperan
ensi-ilta oli 28.3. Helsingin pienessä
Gloria-teatterissa. Mitään teatterimaista oopperassa ei kumminkaan nähty.
Laulajat esittivät roolinsa antaumuksella, mutta ilman lavastettua
näyttämökuvaa tai varsinaista dramatisointia. Osa esiintyjistä oli raskaan
rockin ammattilaisia, osa taas amatöörejä, kuten pienessä roolissa pistäytyvä
professori Häyry.
Tarinaa olisikin ollut mahdotonta seurata, jollei sekä englanninkielistä
librettoa että juonta olisi heijastettu samaan aikaan valkokankaalle. 25
laulusta koostuvan tarinan juoni oli samanlainen sekasotku erilaisia
genrelainoja kuin 1970-lukulaisesta kitararockista siteeraava sävellys. Lauluina esitetyt monologit ja duetot vaihtelivat
samalla tavoin tunnelmiltaan kuin esimerkiksi Rocky Horror Picture Show'ssa, mutta edes genre-elementit eivät
pitäneet kokonaisuutta kasassa, kun mukaan tuotiin tapahtumia arvioivat
jumalahahmot ja kuluneen helppoja musikaaliromanssin kuvioita. Omaan korvaani tuntui erityisen oudolta se, että rummut oli miksattu niin etualalle ja annettu peittää pastissimaiset ominaisuudet eli kitararockin elkeet. Ehkä rumpujen etualaisuus oli sitten ainoa tapa saada oikea rock-legenda, rumpupatterissa mieluusti istuksiva Corky Laing, mukaan tällaiseen projektiin.
Playing God -teos
on kunnianhimoinen yritys yhdistää tiedettä ja taidetta. Siitä haluaisi pitää,
mutta nyt se jää amatöörimäiseksi hupsutteluksi aiheista vakavimman äärellä.
Matti Häyry, Tuija Takala, Krista Jaquet ja Laurence Laing: Playing God.
Rock-ooppera ja CD.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti