Jos olisi palkintoa vuoden innostavimmalle spefi-teokselle, niin yleensä se
menisi kotimaisille tähtitieteen teoksille. Tällaisen sercon-harrastajan
kannalta kosmologiaa ja koneälyä sivuavat tietokirjat ovat monestikin
innostavampia mielikuvituksen säänneltyyn harhailuun kuin varsinainen
spefi-fiktio, mutta moisia tietokirjoja ilmestyy harmillisen vähän suomeksi tai
sitten ne ovat liian yleisellä tasolla opettavaisia teoksia. Mutta sitten aivan yllättäen osuu käsiin sellainen
aarrearkku kuin Jussi Marttisen Robofobia (2020). Kyseessä
on esseemäisen jutustelevasti laadittu historiikki niistä peloista, joita
robotteihin ja laajemmin ottaen ihmismäisen keinotekoisiin olentoihin on
liitetty. Marttinen on taustaltaan Turun Sanomia avustava insinööri,
mikä Robofobian osalta näkyy ehkä siinä, ettei hän liiemmin pohdi koneihmisen käsitteellistä
erottelua esimerkiksi androidiin ja kyborgiin. Päinvastoin, jopa Kalevalan
yhteydessä hän puhuu Ilmarisen takomasta "robotista".
Älykästä konetta kohtaan tunnetut pelot ovat tuttuja tiedeuutisista.
Marttinen kuitenkin syventyy esittelemiinsä tapauksiin uutista syvemmälle
palaten toistuvasti kysymykseen siitä, miten pelkoreaktiot sijoittuvat ns.
"outo laakso" -kokemuksen akseleilla.
Vaikka robottikuvausten kulta-aika koettiin scifissäkin jo 1950-luvulla,
herättävät ihmistä jäljittelevät koneet ja digisimulaatiot edelleenkin yhtä
vahvoja reaktioita. "Oudon laakson" käsitekin syntyi jo vuonna 1970,
kun japanilainen robotiikan professori Masahiro Mori pyrki selittämään,
miten ihmismäisyyden lisääminen artefaktiin miellyttää katsojaa vähä vähältä
enemmän, mutta muuttuukin tietyssä pisteessä kammottavaksi.
Eivät siis koneihmiset sinänsä, vaan meidän tapamme tulkita
'ihmismäisyyttä' on niin eriskummallinen, että scifistit ovat saaneet ja
tulevat saamaan tästä outouden outoudesta paljon irti. Ja tämän tuplaoutouden
muotoja tutkiskellessaan Marttinen tulee kirjoittaneeksi eräänlaista
tieteisfiktion filosofiaa, jos kuinkakin insinööritieteiden näkökulmasta.
Kuivakkaalta vihkolta vaikuttava kirja osoittautuu aiheeseen asiantuntemuksella
ja innostuksella syventyneeksi tietoteokseksi, joka pohdiskelee yhtä paljon kuin
opettaa.
Marttinen käsittelee myös robotin ensiesiintymisiä tieteiselokuvissa ja
-kirjoissa. Esimerkit ovat kuitenkin satunnaisia kuvailevia poimintoja, joissa
eksytään liiankin kepeille sivupoluille ensimmäisten filmirobottien
hassunkurisuudesta tai Philip K. Dickin harhaisuudesta. Harmillisen
vähän tätä kulttuuritaustaa analysoidaan siltä kannalta, miten koneihmisen
ideaa on kehitelty taiteissa.
Kirjallisuuden puolelta ratkaisevaksi nostetaan tietysti Isaac Asimovin
robottilait, josta hypätäänkin suoraa päätä Dickiin ja Terminator-elokuviin.
Kirjasta ei löydy edes suosituksia oheisluettavaksi, joten konepelkojen
tematiikasta kiinnostuvan on omin päin löydettävä Jukka Sihvosen tai Jaakko
Suomisen tutkimusten pariin.
Kiinnostavin osa Marttisen kirjaa koskeekin oikeastaan ihmisten tutkimista:
robottipelot perustuvat sekä psykologiaamme että monenlaisiin kulttuurista
oppimiimme ennakkoluuloihin. "Robottia tulkitaan herkästi ihmisen
viitekehyksessä", kiteyttää Marttinen, "jolloin aivot valitsevat
vääränlaiset mallit. Kun aivojen malli ja havainnot eivät täsmää, yhdistelmä ei
resonoi ja aivojen aktiivisuus nousee, kun virhettä yritetään selvittää."
Tämän osion jälkeen Marttinen esittelee niitä tekoälyyn ja digitaalisen
mallintamiseen perustuneita ratkaisuja, joilla voidaan välttää "oudon
laakson" efektiä. Näiden keinopersoonien ei ole tarkoituskaan esiintyä
ihmisen veroisina, vaan Marttisen sanoin nöyrästi tunnustaa toimivansa vain
tiettyä tarkoitusta varten.
Tulevaisuus on nöyrien robottien ja kilttien tekoälyjen.
Lyhyempi ja
arviokeskeisempi versio tästä tekstistä ilmestyy Portti-lehdessä 1/2020
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti