Länsimaisen pop-musiikin suurin aihelma, kaipaus, hallitsee japanilaisen
Haruki Murakamin proosaa. Jostain
syystä Murakamia luetaan japanilaisen kirjallisuuden mestarina, vaikka hänen
henkilönsä ovat hartaita länsimaisen pop-musiikin ja kirjallisen trivian
kuluttajia.
Viimeistään Kafka rannalla -romaanista (2002) alkaen myös spefin kuluttajat
ovat kiinnostuneet Murakamista. Hänen kirjallista tyyliään on luonnehdittu maagiseksi
realismiksi, mikä käytännössä tarkoittaa sitä, että arjen ja yliluonnollisen
välillä ei ole jyrkkää vastakkainasettelua kuten länsimaisessa spefissä.
Murakamin varhaistuotantoon kuuluva Tanssi tanssi tanssi (alunp. 1988) on
sekin täynnä kaipailevaa musiikkia. Mitään juonta tässä massiivisessa
romaanissa ei ole, kuten ei muissakaan
Murakamin teoksissa. Anonyymiksi jäävä miespäähenkilö viettää päivänsä
ajelehtien paikasta toiseen ja ihmetellen itsekin, miten vähän juuri hänen
elämässään on juonta ja järjestystä.
Kirjan alkupuolisko käytetään Sapporossa
sijaitsevan hotellikompleksin tutkimiseen. Päähenkilö on vakuuttunut, että
hotellin ylimmästä kerroksesta löytyisi selitys "Lammasmieheen", joka
hallitsee hänen alitajuntaansa ja solmii kytkentöjä turhilta vaikuttaneiden
ihmisten välille.
Puolivälissä kirjaa päähenkilö kytketään
ohimennen tavatun prostituoidun murhaan. Kohtaaminen virkavallan kanssa, samoin
kuin hotelliin liittyvä korruptiorikollisuus, tuo päähenkilölle yhden syyn lisää
valittaa ulkopuolisuuttaan. Romaani etenee hypnoottisen apaattisena kuin
katselisi David Lynchin elokuvaa
puolinopeudella.
Kappaleita pitää koossa kertojan kaipaus
jonnekin muualle, enimmäkseen nuorten naisten syliin. Kaikkia naisia hän
nimittää "tytöiksi". Nuorin kertojaminän tyttönaisista on 13-vuotias,
mutta Murakami on niin arvostettu kirjailija, että kukaan ei nosta äläkkää
tällaisesta tympeän lolitamaisesta kuviosta.
Romaanin päähenkilö on sama hahmo kuin
Murakamin teoksessa Suuri lammasseikkailu
(1982; 1993), joka puolestaan näkyy olleen vieläkin varhaisemman (suomentamattoman)
trilogian päätösosa.
Näistä kahdesta kirjasta Suuri lammasseikkailu on – hupsusta nimestään huolimatta – paljon
jäntevämpi, paikallisväriltään rikkaampi ja huumorissaan vonnegutmaisempi kuin
kirjailijan lomapäiväkirjalta vaikuttava Tanssi
tanssi tanssi. Vaikka kertojahahmo on periaatteessa sama, jälkimmäisessä
kirjassa hän on rasittavan ympäripyöreä mary sue -hahmo. Aivan kuin kirjailija äkkisuosionsa
huumaamana olisi kruunannut itsensä laatimalla mangamaisen karikatyyrin kirjailijuudestaan.
Murakamin teokset ovat niin itsenäisiä, että
kirjat, samoin kuin kirjojen luvutkin, voi tietysti lukea missä järjestyksessä
tahansa. Salaperäinen hotelli, pään sisältä elämänohjeita antava Lammasmies ja
kauniskorvainen prostituoitu selitetään yhä uudelleen päähenkilön
kiintopisteiksi. Tarinanmaailmassa ei voi eksyä.
Itselleni Murakami on ensisijaisesti
novellisti, joten Tanssi tanssi tanssi toimii
minulle kuin sadan Murakami-iskelmän levyboksi. Kaipauksen kaikki harmaat sävyt
lumisesta Hokkaidosta sinkkubaarien sävyttämään Tokioon tulevat tutummaksi kuin
tahtoisinkaan.
Lyhyempi versio tästä
arvostelusta ilmestyy Portissa 1/2020.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti