Aikuisten sarjakuvissa on se merkillinen ominaisuus, että
uutuusteoksia löytää kirjastoista paljon nopeammin (ilmestymisen
jälkeen) kuin tuoreita romaaneja. Syy ei ole pelkästään siinä, miten
nopeasti sarjakuvaromaaninkin voi ahmaista, vaan siinä, että sarjakuvan
harrastajista isompi osa OSTAA fanittamisensa kohteen kuin
kirjallisuuden harrastajista. Ja se on kyllä ihme, kun katsoo millaisia
hintoja ohuistakin alppareista vaaditaan.
Tämän syksyn
sarjistapauksena on mainostettu David B:n tiiliskivimäistä
elämäkertasarjakuvaa "Epileptikko". Maineensa se onkin ansainnut juuri
aikuissarjakuvana, niin ranskalaisen itsetietoinen se on taideteoksena
ja niin järkyttävä patologisen ja psykologisen ahdistuksen vertailuissa,
että hiukankin elämää kokenut lukija voi hyvinkin oppia jotain siitä,
mitä on aiemmin torjunut mielestään.
"Epileptikon"
piirrosjäljessä olennaista ovat symboleilla ahdetut pienet ruudut ja
näkökentän vinottain leikkaava liike, näkemisen rajatilan simulaatiot,
hieman samanlaiset kuin mitä migreenissä. Tästä sahalaitavoittoisen
kuvakielen valinnasta kirjan minähahmo jotain toteaakin.
Eikä
se kuvakieli niin lukijan mieltä räjäytä siltikään kuin itse tarina:
miten epileptikon perheen on pakko turvautua vaihteleviin
hörhöhoitoihin, koska niiden tulkinta ihmismielestä on yhtä pätevä kuin
neurologien ja psykiatrien. Ja metodit monesti toimivampia. "Epileptikko"
voisi olla kultakaivos mielen teoriasta kiinnostuneelle narratologille -
ja siksi yritin tästä jotain kommentoida ensin Leenan sarjakuvablogiin, mutta blogspot imaisi tekstit omaan protoleptiseen tyhjyyteensä, huh.
Ihan
sarjakuvaromaaniksi en "Epileptikkoa" kuitenkaan kutsuisi, niin paljon
toistoa siinä on alkuperäisen julkaisumuodon vuoksi, ja niin paljon
irrallisuutta episodien välillä. Eikä teokseen myöskään palaa yhtä
uteliaasti kuin vaikkapa "Mausiin". Jotain syvyyttä siitä siten
uupuukin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti