Idea on yhtä vanha kuin kirjallisuus itsessään: otetaan tuttu tarina ja kerrotaan se muuttamalla naiset miehiksi ja miehet naisiksi.
Ideaa on kierrätetty jokaisessa genressä, niin
kirjallisuudessa kuin elokuvissa. Eniten huomiota ovat saaneet teokset, joissa
ei yritetäkään analysoida miten sukupuolten käytös muuttuu ryhmien sisällä, vaan
miten ryhmät näkevät äkkiä toisensa – tai käyvät suoranaiseen sotaan toisiaan
vastaan. Toisen aallon feminismiä kärkkäimmillään edustaa norjalaisen Gerd Brantenbergin satiiri Egalian
tyttäret (1977), jossa isot vahvat naiset
kiusaavat identiteetistään epävarmoja miehiä pakottaen nämä pukeutumaan
kalukukkaroihin.
Samanlainen, ärhäkkääkin huomiota herättänyt
inversiotarina on Naomi Aldermanin Voima
(2016). Kirja suomennettiin nopeasti, mikä onkin välttämätöntä tällaisten
teosten kohdalla, jotka ovat kiinnostavampia puolitiehen vievinä ajatusleikkeinä
kuin kirjallisina tai poliittisina puheenvuoroina.
Aldermanille satiiriksi kelpaavat enää kerronnan kehykset. Tarina
sähköisen ihmevoiman löytävistä naisista on kehyskertomuksen mukaan sellainen,
mitä itse asiassa mieskirjailija
haluaa kuvitella käsitellessään naisten ylivaltaa miehiin. Näin lukija joutuu
pohtimaan, onko väkivallalla fantisointi lähtöisin sukupuolten valtasuhteista
vai ovatko kyseiset suhteet tämän fantisoinnin tulosta?
Aldermanin tarinaa naisten vallankumouksesta on verrattu hänen
mentorinsa, Margaret Atwoodin romaaniin
Orjattaresi (1985). Atwoodin
romaaniin perustuva tv-sarja (2017–) on osaltaan herätellyt korniksi ja
kuopatuksi uskottua ideaa sukupuolten sodasta. Vähemmälle huomiolle on jäänyt
se, että kehyskertomuksen monitulkintaisuutta luova ratkaisu on sekin Atwoodilta.
Lukijalle ei tarjota pelkkää pelottavan päiväuneksinnan mahdollisuutta, vaan
myös kysymys siitä, keitä tällainen uneksinta eniten hyödyttää.
Atwoodin ja Aldermanin teokset ovat omasta mielestäni ihmis- ja
kollektiivikuvauksina kapeita, voisi sanoa pinnallisen poliittisia. Aldermanilla
uskonto palauttaa paikkansa metamediana, kun naisista purkautuva sähköinen
viesti riittää tappamaan miehet. Sähköistetyt naiset ovat vertauskuva siitä, miten alistettu ihmisryhmä muuttuu (sähköiseksi) mediakseen ja miten media itsessään toimii luonnonvoimana. Tällainen vertauskuva on omiaan digitaaliselle aikakaudelle, mutta Alderman ei kehittele vertauskuvaa pidemmälle. Lukujen väliin liitetyt, hassuiksi tarkoitetut dokumenttipiirrokset aiempien vuosituhansien sukupuolisähköstä ovat muutoin kärjekkäässä kirjassa suoranainen tyylirike.
Kokonaisuutena Voima on yllättävänkin heikko teos niin kaunokirjallisesti kuin poliittisesti. Sen väkivaltaisuuteen on halukkaissa luennoissa suhtauduttu ensijaisesti ironisena eleenä, mutta näiden luentojen lähtökohtana on kirjailijan sukupuoli ja #metoo-konteksti. Kun esimerkiksi Hesari nimittää (17.2.2019) kirjaa "feministiseksi suurteokseksi", se pyrkii vain saamaan kirjan sensaatiomaineesta osansa välittämättä siitä, miten mutkikas historia feministisellä kaunokirjallisuudella on ironian käyttöön.
Voima-romaanin saama maine osoittaa, että sukupuolittuneen väkivallan kuvaaminen on nykypäivän romaanille suoranainen edellytys, jotta sitä pidettäisiin genderpoliittisesti huomionarvoisena. Joskus efekti napataan seksuaalisen väkivallan seurauksista, joskus rakenteellisesta vallankäytöstä, mutta - näköjään - ei milloinkaan rakentavasti. Voima leikittelee absoluuttisen vallan kuvitelmalla uskaltamatta kuitenkaan viedä sitä samaan loogiseen johtopäätökseen kuin ydinsotatarinat.
Kokonaisuutena Voima on yllättävänkin heikko teos niin kaunokirjallisesti kuin poliittisesti. Sen väkivaltaisuuteen on halukkaissa luennoissa suhtauduttu ensijaisesti ironisena eleenä, mutta näiden luentojen lähtökohtana on kirjailijan sukupuoli ja #metoo-konteksti. Kun esimerkiksi Hesari nimittää (17.2.2019) kirjaa "feministiseksi suurteokseksi", se pyrkii vain saamaan kirjan sensaatiomaineesta osansa välittämättä siitä, miten mutkikas historia feministisellä kaunokirjallisuudella on ironian käyttöön.
Voima-romaanin saama maine osoittaa, että sukupuolittuneen väkivallan kuvaaminen on nykypäivän romaanille suoranainen edellytys, jotta sitä pidettäisiin genderpoliittisesti huomionarvoisena. Joskus efekti napataan seksuaalisen väkivallan seurauksista, joskus rakenteellisesta vallankäytöstä, mutta - näköjään - ei milloinkaan rakentavasti. Voima leikittelee absoluuttisen vallan kuvitelmalla uskaltamatta kuitenkaan viedä sitä samaan loogiseen johtopäätökseen kuin ydinsotatarinat.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti