Yhtä
hyvinhän tämä voisi olla "Ensimmäisenä puussa", niin vähän tässä
tarinassa on draamaa käyttövoimaksi. Alkuperäisen nimensä myyttivoimalla
"First Man" (2018) pelaa sentään kohtuullisen kiinnostavasti:
tässäpä modernin ajan ensimmäinen mies, joka on käytännöllisen sensitiivinen.
Eräänlainen ihmismittari miljardien arvoisen kuumodulin keskellä. Tai miljoonien arvoisen elokuvan.
Menin katsomaan
"First Man" -elokuvan tietäen ennalta minkä verran siinä olisi
rakettiunelmille katetta, ja ne odotukset elokuva täyttääkin. En ole yhtä
intensiivistä avaruuslentojen kuvausta nähnyt sitten Gravityn
(2013), ja sitä ennen Apollo 13:n (1995). Ja sitä ennen ei taida
sitten muuta ollakaan kuin Valiojoukko (1983). Siinä kaikki? Niin
harvassa tällaiset hc-scifiksi laskettavat avaruusfilmit ovat.
Yksin Marsissa -filmiä (2015) en kelpuuta joukkoon, koska se jäi niin kauaksi romaaniperustansa tunnelmista. Ja Altmanin "Askel avaruuteen" -filmiä en valitettavasti ole nähnyt...
Yksin Marsissa -filmiä (2015) en kelpuuta joukkoon, koska se jäi niin kauaksi romaaniperustansa tunnelmista. Ja Altmanin "Askel avaruuteen" -filmiä en valitettavasti ole nähnyt...
"First
Man" -elokuva erottuu edellä kehutuista siinä, miten rohkean
subjektiivista kameratapaa siinä käytetään. Kun alus jyrisee nousussa tai
kieppuu kriisitilanteessa, niin kuva ja kamera tärisevät mukana. Kun elokuva
kestää yli kaksi tuntia, tätä autenttisen oloista kuvamateriaalia on riittämiin
tylsän perhekuvauksen ja konventionaalisen kaverikuvauksen rinnalla. Bonus tulee
vielä siitä, ettei rakettikuviin käytetty CGI-täytteitä vaan pienoismalleja.
Kunpa vaan nuo kaikki
scifistiset resurssit olisi käytetty vapautuneena historiasta. Minun puolestani
elokuva olisi voinut loppua Gemini 8 -koelentoon.
Sillä kaikkihan tietävät
liiankin hyvin miten se kuuluisa Apollo 11:n tarina etenee alkuun päästyään:
jätkä harjoittelee tärinää, jätkä suljetaan tonkkaan ja ammutaan taivaalle,
jätkä ottaa askeleen kuussa, jätkä palaa maahan, jätkä hymyilee vaimolle.
Niinpä draamaa on
lähdetty rakentamaan siitä, minkä verran MÄÄRÄLLISESTI tuo Neil Armstrongin perusjätkä osoittaa tunteitaan, kun kollegoita kuolee kuin kärpäsiä
(hän tappaakin yhden kärpäsen modulin sisällä, nokkelana yksityiskohtana
avaruusmatkailun alkeellisuudesta) tai kun vaimo nalkuttaa toistuvasti
poissaoloista.
Pisin draamallinen
kaari rakennetaan siitä, että Armstrongin pieni tytär kuolee aivokasvaimeen
elokuvan alussa, ja tämä hahmo kummittelee läpi filmin jonkinlaisena hämäränä
velvoitteena sankarille. Naisen rooli tässä
elokuvassa on vieläkin marginaalisempi ja hölmömmin idealisoitu paperinukkehahmo
kuin ohjaaja Damien Chazellen edellisissä elokuvissa, Whiplash (2014) ja La La
Land (2016).
Pidin kovasti
Whiplash-elokuvan armottomasta ihmis/mieskuvauksesta enkä muista milloin olisin
niin pian katsonut elokuvan kahteen kertaan kuin sen kohdalla, musiikin ja
kuvan rytmityksestä nauttien. La La Land oli puolestaan juuri musiikkielokuvana
aivan idioottimaisen typerä. Näistä lähtökohdista "First Man"
olisi jäänyt minulta väliin, jollen olisi lukenut Mikon esittelyä (tuoreessa T&A:ssa)
uudesta elokuvasta ja siten tiennyt odottaa sitä jotain muuta kuin amerikkalaista
elämäkertafilmiä.
Varoittaa sentään
pitää niitä kaltaisiani katsojia, joita ärsyttää pimpulapampula-tyyppinen
musiikki avaruuskuvien taustalla. Kaikesta analogisesta karheudestaan huolimatta
"First Man" sisältää muitakin vastaavia ylituotettuja kliseitä
(jopa yhden valssilla taustoitetun telakointikohtauksen!) joista Chazelle
elokuvan eräänä tuottajista on niin ikään vastuussa.
Ryan Gosling perusjätkän pääosassa
ei ole sentään niin vaivaannuttava kuin edellisessä Chazellen ohjauksessa,
muttei myöskään riittävä syy nähdä tätä filmiä. Claire Foy kotiplaneetalla
nalkuttavan vaimon osassa tekee minkä voi. Tämä on lyhyt sivuhyppy Hollyoodille
mutta pitkä taka-askel niille toiveille, että "Hidden Figures"
-elokuva (2016) olisi osoittanut jotain muutosta naisten näkyvyyteen avaruusaiheiden
yhteydessä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti