Saavuttamattomien
seutujen eksotiikka on koettu universaaliksi luonnonkauneudeksi riippumatta
siitä, mitä paikalliset vuoristaan ajattelevat.
Samanlainen
haaste, mitä 1700-luvun Alpit olivat merkinneet eurooppalaisille, avautui
Himalajan myötä 1800-luvun imperialisteille. Nekin, jotka eivät kyenneet
nousemaan ylimmille huipuille, halusivat ikuistaa itsensä kiipeämässä
paikallisille jäätiköille. Himalajan jäätiköt kun muistuttivat Antarktisen
saavuttamattomia kohteita.
Himalajan
kantaväestölle vuoret merkitsivät pelkästään kuolemanvaaraa, ennen kuin
läntiset turistit alkoivat maksaa merkittäviä summia varusteidensa
kantamisesta.
1990-luvulla
ammattialpinistien tilalle tulivat machokiipeilijät. Heille Himalajan huiput
merkitsivät tehokkainta tapaa erottautua sotaturisteista ja vuosikymmenen
ilmiöksi nousseista extreme-urheilijoiden miljoonamassoista. 1990-luvun trendikiipijöiden
joukossa oli myös suomalainen heinähattu Veikka Gustafsson, joka kerran
Tuupovaarasta lähdettyään on yrittänyt puhdistautua taustastaan milloin
minkäkin vaaran "voittajana".
Antarktisen sijaan
Himalaja on saanut 1990-luvulta alkaen edustaa sankarien asuttamaa avaruutta.
Machokiipeilijät haluavat osoittaa astronauttimaista urheutta, tehdä kuulennon
kaltaisen suorituksen.
Machokiipeilijöiden
elämänvalheen massiivisuus on samaa luokkaa kuin uskonnoissa, joten
kiipeilijöiden perässä ovat menneet kirjailijat, jotka haluavat kuvata
jyrkänteiltä tipahtelevia ihmiskuoriaisia avaruusajan marttyyreinä.
Ja kirjailijoiden
perässä ovat menneet elokuvaajat.
Viimeisin yritys
siirtää Himalajan metafysiikka valkokankaalle on Baltasar Kormákurin elokuva Everest (2015). Jos on nähnyt Kormákurin
edellisen katastrofielokuvan, Syvyys
(2012), voi kuvitella, että Kormákur jos kuka osaa keskittyä luonnondraaman
vaikutuksiin ihmisessä. Mutta Everest
on hämmästyttävän epäonnistunut elokuva, niin teknisesti kuin draamana.
Tositapahtumiin
perustuva tarina vuoden 1996 kiipeilyonnettomuudesta Everest-vuoren rinteillä olisi periaatteessa niin täydellistä katastrofielokuvan materiaalia,
että siitä pitäisi saada kelvollinen kuvaus millä tahansa indie-filmin
budjetilla. Kormákur ei kuitenkaan löydä tasapainoa sille, miten rytmittää
kuolemantapausten ja ihmepelastumisten esittäminen suhteessa pitkään
valmistelujaksoon, ja miten uskollinen olla tositapahtumien dramaattisuudelle.
Jäätikköoloja
mallaavien studiokuvien ylikirkas valaistus ja tietokoneanimaationa toteutetut
kamera-ajot vuorenhuippujen ylitse saavat kiipeilyurakan näyttämään yhtä
eeppisen keinotekoiselta kuin Sormuksen Seurue kahlaisi kahdeksan pikselin
kokoisina hahmoina lumiseljänteillä. Maisemien vuoksi tätä elokuvaa EI kannata
mennä katsomaan. Ei kyllä myöskään näyttelijöiden. Hollywoodin
huippunäyttelijöillä miehitetty porukka on kiinnostava vain niin kauan, kun he
tekevät tuttavuutta toisiinsa.
Everest-elokuvan
tyhjänpäiväisyys käy parhaiten selväksi katsomalla suht tuore dokufiktio
"Summit" (2012), joka kuvaa paljon älykkäämmin ja analyyttisemmin
VIELÄKIN erikoisempaa katastrofia naapurivuoren, K2:n rinteillä (vuonna 2008).
Vuorten ja Himalajan kerrostunut symboliikka tulee hyvin esille siinä
kaksoismerkityksessä, miten tietty huippukorkeus ("summit) kerää "huippukokoukseksi"
("summit") väistämättömän katastrofaalisen yhdistelmän kansoja ja
luonteita.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti