Valitseeko sankari viittansa vai viitta sankarinsa?
Amerikkalaiset supersankaritarinat muistuttavat sikäli perinteisiä
myyttisankareita, että sankaruus näyttää kohtalon sanelemalta. Ei ole myöskään
tavatonta sankarin väistelevän kohtaloaan ja kieltäytyvän hänelle tarkoitetusta
tehtävästä, kunnes hän kasvaa tehtäväänsä. Kansanperinteessä tämä tehtävään
kasvaminen tapahtuu tarinan ehdoilla; sisäisen muutoksen kuvaukseen kun ei ole
syytä eikä sanoja. Elokuvaviihteessä sankarin kasvu tapahtuu psykososiaalisena
prosessina, jossa katsojille havainnollistetaan kädestä pitäen mitä muutoksia
henkilön luonteessa tapahtuu.
”Doctor Strange” –elokuvassa (2016) kädet ovatkin ensimmäinen
asia mitä sankarista näytetään, koska niiden varassa etenee niin juonenkuljetus
kuin se sisäisen muutoksen kuvittaminen. Happoscifin ja hippifantasian
välimaastossa liikkuvalta elokuvalta tällainen konkretia on raikas valinta,
koska muuten kerronta on kaiken aikaa hukkumaisillaan efektisirkuksen alle.
Pienenpieniä sankarimyytin erityisyyttä painottavia valintoja on tehty
muutenkin: pääosaan kiinnitetty oikea draamanäyttelijä, britti Benedict
Cumberbatch, musiikkiraidalla käytetty iskelmien sijaan etnissävyisiä
instrumentteja, ja miljöönrakennukseen nähty vaivaa näyttämällä Katmandun
oloista katumaisemaa eikä tavanomaista studiotiibettiä. Ja kerrankin viitta valitsee sankarinsa.
Hippejä Manhattanilla...Marvelin versio "Hair'ista" |
Muutenkin aikakaudet
pikemminkin falskaavat toistensa päälle kuin täydentävät toisiaan. Henkilöhahmojen
erityisyyttä on rakenneltu irrallaan toisistaan. Arkkipahiksella, Mads
Mikkelsenillä on 70-lukulainen glam-Kiss-silmämeikki ilman mitään selityksiä.
Hyvisguruna, ”Muinaisena”, nähdään Tilda Swinton, joka kaljuksi ajeltuna näyttää
tuplasti antiseksuaaliselta, androgyynisyydestä steriloituna. Hyvä idea mutta
paikatta.
Eniten pidin tässä elokuvassa siitä, että 3D-kuvanjälki oli
ensimmäistä kertaa onnistunutta niin tarinan ympäristökuvauksen (”peilimaailmataistelut”)
kuin tekniikan osalta.
Pidin myös siitä, että supersankaritarinan rakenne oli
laitettu rohkeasti uusiksi. Kun yleensä tällaisen myyttiä pohjustavan tarinan
toinen neljännes käytetään siihen, että sankari opettelee superkykyjään, se
tällä kertaa vie vähintään 2/3 tarinasta. Niinpä lopputaistelu on yllättävän
antiklimaattinen, suorastaan kansantarinoiden tapainen älyjen mittelö eikä
räjähtelevien rakennusten rauniopornoa.
Kun vaimo kysyi, montako tähteä antaisin imdb-asteikolla ”Doctor
Strange”-filmille, sanoin, etten kumminkaan enempää kuin kuusi (kymmenestä).
Teatterissahan tämä ainutlaatuisen massiivinen efektipläjäys kannattaisi nähdä
ja 3D:nä, sen kerran vuodessa kun sellaiseen sarjalippunsa uhraa - mutta
muutoin ”Doctor Strange” on ihan samaa videokulutustavaraa kuin monet muutkin
Marvel-tuotteet.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti