Kansallisteatterin "Sumu" on Juha Jokelan kylmätunnelmainen työpaikkakomedia, ohjaajansa omasta
tekstistä. Lajityyppi on käsittämättömän suosittu nykypäivän teattereissa. Työpaikkakomediaa voi katsoa kuin poliittista
satiiria, vaikkei seuraisikaan ajankohtaista politiikkaa. Lajityypissä jäljitellään
päivänpolitiikasta tuttua konsulttipuhetta ja karikatyyreihin pelkistyviä teemoja,
esimerkiksi teknologiauskovaisen ja byrokratiaan hukkuvan pienyrittäjän hahmotelmat.
Jokelan "Sumu" muistuttaa
tv-sarjaa, jossa seurataan hitaasti työpaikan jännitteitä. Avainhenkilön mieli
on tälläkin kertaa fokuksessa: ylikorrektin päättäjämiehen mielenterveys
ratkaisee viime kädessä paitsi firman myös Suomen ulkopolitiikan onnistumisen.
Nainen on Venäjän simulaatiotulkki. |
Vaikka "Sumua" ei voi
suositella kellekään draaman ystävälle, sen konsepti on mielenkiintoinen. Näytelmän
mysteerinainen, Larissa, on oireellinen yhdistelmä suomalaisen miehen fantasiaa
ja maanläheistä toimistoapulaista. Larissan kerrotaan olevan venäläissyntyinen
sihteeri, mahdollisesti FSB:n vakooja, mutta lisäksi hän on tehnyt tutkielman
todellisuuskuvan illusorisuudesta.
Päähenkilön diagnoosi alkaa siitä,
että nainen osaa tulkita illuusioista suurinta. Ratkaisevassa kohtauksessa hän
selittää näppärästi Venäjän alati vaihtuvan kansanluonteen. Mielestäni Jokelan
tulkinta Krimin merkityksestä Venäjälle on vähintäänkin omaperäisen kiinnostava
ja uskottavasti toiveikas. Krim on keinotekoinen osa Venäjää, ikään kuin valtiollinen
simulaatio jossa kansakunta huijataan aistimaan keinotekoinen käsi omanaan. Mutta
tätä simulaatiota ei voi jatkaa loputtomiin, ja siinä vaiheessa on täysin
selvää kansakunnalle, että kyseessä oli vain (itse)petos.
Suomalaisten yritys tunkeutua
keskelle tätä simulaatiota on kuitenkin tuomittu epäonnistumaan, koska on liian
helppoa tehdä tulkintoja simulaation merkityksestä, siis tuottaa uusia
simulaatioita. Miesten välisessä verkostossa pienyrittäjä, työpaikkakomedian
päähenkilö, on täysin eksyksissä. Hän kadottaa ensin moraaliset ja sitten
kulttuuriset referentit siihen, mikä todellisuudessa on pysyvää.
Mutta onneksi on Nainen – ja
Venäjä, nuo alati muuttumattomat maailmankaikkeuden vakiot suomalaisen miehen
rinnalla.
Kansallisteatterin suurella
näyttämöllä tämä poliittinen täsmäkomedia on täysin vailla DRAAMALLISESTI
mielekkäitä kehyksiä. Lavasteet pyörivät ja valot liikkuvat kaiken aikaa, ja
sivulta savukone sylkee vielä efektilisää, jotta katsoja varmasti kiinnittäisi
huomionsa simulaatioaiheen ensisijaisuuteen eikä Venäjä-kontekstin pelottavuuteen.
Mutta toisaalta kansallisteatterista on tullut laitosteattereiden lähetinlaite,
jota ei kehtaa enää niinkään liittää kurkistuslaatikkoteatterin kunniakkaaseen
perinteeseen kuin kurkistuslaatikkotelkkarin simulaatiohyrrään. Sikäli
tällainen näytelmä tällaisella näyttämöllä puolustaa paikkaansa.
Näyttelijöiden kunniaksi on
sanottava, että he eivät katoa lavasteiden suureellisuuteen. Elena Spirina kovakasvoisen
arvoituksellisena Larissana on lisäksi tarkkatöisimpiä karikatyyrejä mitä olen
Kansallisessa koskaan nähnyt, aivan kuin jokin vakoojafiktion jumalatar tai Putin-hymyn
sisäistänyt täsmäase. Siitä iso plussa Jokelalle, ettei hän yritä rakentaa mitään
metaforista YYA-romanssia tämän täsmäaseen ympärille.
Kolumnini "Sumun" ja Q-teatterin "Kevyttä mielihyvää" -näytelmän illuusiotematiikasta ilmestyy Kulttuurivihkoissa 6/2016.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti