Oliver Roederin kirja
Seven Games (2022) esittelee seitsemää maailman suosituinta peliä:
tammi, backgammon, shakki, go, pokeri, Scrabble ja bridge. Kirjaa
mainostetaan pelien historiana, mutta historia kuitataan
pelikohtaisissa luvuissa todella lyhyesti. Eniten kirjassa
käsitellään pelien "ratkaisemista" pakkomielteisesti
tutkivia neroja, jotka lopulta nöyrtyvät nähdessään, miten
koneälyt opettavat kunkin pelin huippuja pelaamaan vieläkin
paremmin. Kirjan nimi pitäisikin oikeastaan olla "Seitsemän
esimerkkiä peliteorian historiasta ja tulevaisuudesta".
Nykyinen nimi vastaa kuitenkin hyvin sitä, miten tavattoman
mukavalukuinen henkilökohtaloihin keskittyessään teos on
tiiviydessään, lehtijournalismia parhaimmillaan vaikka kirjaksi
paketoituna.
Lisäksi Roederin kirja antoi minulle enemmän
kiksejä scifistinä kuin sunnuntaipelaajana. Koneälyn tuomaa
muutosta Roeder kuvailee innostuneen eläytyneesti. Parhaat,
scifistiä lumoavat kuvaukset ihmisälyn ohittaneesta pelitavasta
löytyvät shakin kohdalta. Roeder kuvailee, että AlphaZero ei
pelannut kuin ihminen, muttei myöskään kuin tietokone, kylmällä
taktiikalla ja syvällisellä laskelmoinnilla, vaan kuin vieraan
humanoidilajin edustaja.
Tieteisfantasialta kuulostaa tämä
Roederin siteeraus kirjailija-pelaaja Tim Krabbélta:
"It’s a sort of chess that has nothing to do with chess, a chess that we could never have imagined without computers. The moves are awesome, almost scary, because you know they are the truth, God’s algorithm—it’s like being revealed the Meaning of Life, but you don’t understand a word."
Pelien koneoppimisesta ja peliteorian
sovelluksista kirja antoi laveamman ja varhaisvaiheisiinkin
paneutuvamman kuvauksen kuin mitä olen yksittäisistä lehtijutuista
koskaan tajunnut. Ja tunnustan, että ensimmäistä kertaa tajusin
tammen olevan oikeasti kompleksinen peli eikä lasten ja vanhusten
ajanviete.
Lauta- ja korttipelien pelillisyydestä, niiden ainutlaatuisesta lumovoimasta ja kasvavasta suosiosta, ei kylläkään saa tämän kirjan sivuilta käsitystä, vaikka teoksen alaotsikko ”A Human History” viittaa juurikin pelaajien luoviin käyttötapoihin peleille. Filosofeilta on siteerattu joitakin aforismin tapaisia määritelmiä peleille, niistä parhaana tämä: “Every time you play a game, you’re choosing to do something that is more difficult than it has to be.” (Gwen Bradford)
Mutta yhdenkään kirjassa
käsitellyn pelin osalta ei noussut innostusta syventyä siihen
enemmän, paitsi ehkä Scrabbleen. Sen ensimmäisestä huiput jo
1980-luvulla päihittäneestä ohjelmasta (Maven) sai sentään
vinkin, jota pelin harrastajien oli vaikea hyväksyä aikanaan: että
Scrabblessa voittava strategia on pelata pieniä sanoja jotta voi
kirjaintiiliä kierrättäen kalastella pisterikkaita kirjaimia
isoihin pistesaaliisiin.
Intensiivisimmät kuvaukset
varsinaisesta pelaamisesta löytyvät Scrabblesta ja pokeripöydästä.
Roeder pärjää kohtuullisesti kansallisessa Scrabble-turnauksessa
ja surkeasti pokerin WSOP-turnauksessa Vegasissa. Vain pokerin
kohdalla Roeder löytää ihmispelaajista samanlaista ihmeen tuntua
kuin koneälyjen pelitavoista. Kuten hän siteeraa erästä pokeritutkijaa: "But there’s something almost
supernatural about Doyle [Brunson] that allows him to understand that
this is a play that’s going to work.”
Modernit lautapelit
jäävät kirjassa valitettavasti pelkille maininnoille eikä Roeder
vastaa siihen kirjansa rajauksen herättämään isoimpaan
kysymykseen, miksi juuri nämä seitsemän peliä (kuin seitsemän
ludolympian jumaluutta...) hallitsevat maailmaa, ja mitkä voisivat
olla seuraavia tai vaihtoehtoisia ihmismielet piinaavia superpelejä.
Sen verran Roeder sivuaa tulevaisuutta, että toteaa bridgen olevan viimeinen peli jossa konely ei pärjää ihmiselle – ja koska peli on aivan liian inhimillinen luonteeltaan, sen suosio ihmispelaajillakin on taantumassa.
Loppuluku on kirjan ainoa teoreettisesti kiinnostava osuus juuri siksi, että siellä otetaan kantaa nopeasti kehittyvän tekoälyn merkitykseen käyttäen esimerkkinä pelaamista. Roeder toteaa mielipiteenään, että uutisissa hehkutetut esimerkit huippupelaajat päihittävistä koneälyistä antavat väärän käsityksen tekoälyn todellisista mahdollisuuksista.
Kiinnostavintahan historiikeissa ovat kuitenkin pienet inhimilliset detaljit ja niitä tästä kirjasta löytyy kiitettävästi. Suomikin tekee detaljipitoisen, epäsuoran esittäytymisen kirjan sivuilla, kun Roeder haastattelee pokeriälyn suomalaistaustaista tutkijaa Tuomas Sandholmia... Ja bridgen isoisästä, H.S. Vanderbiltistä kerrotaan, että hän teki viimeiset sääntöparantelunsa seilatessaan mukavuusmatkustajana SS Finlandilla vuonna 1925... Siinäpä laivassa olisi oman kirjansa aihe.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti