Kello 11 Tampereen yliopiston aulassa minun
olisi tarkoitus tavata professori Adam Roberts ja viedä hänet haastateltavaksi
Fafnir-lehteä varten. Mutta herraa ei näy eikä kuulu, vaikka hänellä on
puhelinnumeroni ja aika-paikka on tarkkaan ilmoitettu.
Kello 14 professori Roberts aloittaa
luentonsa pienessä hapettomassa luentosalissa, jonne hän on odottanut saavansa
pari kuuntelijaa, mutta niitä on kymmenittäin, salin täydeltä.
Näin
epämääräisen postmodernissa, ajan ja paikan lait sekoittavassa maailmassa
elämme. Tai ainakin mr. Roberts elää.
Hän nimittäin tarjoaa luennossaan (5.11.) ylinäppärän
selityksen ns. dystopiabuumille, ja selitys lähtee jamesonilaisesta olettamasta
postmodernille elämäntavalle, joka on yhtä uudistava "ihmislajin tilana"
kuin simulaatiorauta Pihtiputaan mummon tekohampaissa. Tai yhtä hölmön
teoreettinen.
Käyttäen pääasiallisena esimerkkinä
dystopiabuumin pikkujättiläisiä eli Potter-kirjoja, Twilight-sarjaa, ja
Nälkäpeli-trilogiaa Roberts esittää meille hypoteesin, että yltäkylläisyyden ja
elämänlaadun korkeasuhdanteessa teinit haluavat herkutella dystopioilla.
Tämä
unilogiikka, kuten Roberts itse toteaa, tarkoittaa sitä, että YA-dystopiat ovat siis itse asiassa nurinkurisesti naamioituja utopioita teinejä
varten. Haasteeksi yleisölleen Roberts heittää vaihtoehtojen keksimisen, mitkä
sitten olisivat 2000-luvun utopioita jos eivät nämä.
Aitoja dystopioita kyseiset kirjat
eivät missään nimessä ole, huomauttaa Roberts, jos niitä vertaa vaikkapa Cormac McCarthyn
Tie-romaanin maailmaan, joka on yhtä uskottava kuin pelottavakin.
Kiinnostavaa ja pätevää Robertsin hypoteesissa
on ainakin se, mitä hän sanoo kyseisten YA-dystopioiden retrogressiivisestä
asenteesta. Kirjat tukevat konservatiivista perhemallia ja brittiläistä säätykiertoa
näennäisen radikaaleista ja itsenäisistä teineistään huolimatta. Parhaiten tämä
näkyy siinä, miten syklistä elämänkuvaa tarinat tarjoavat sarjan mittakaavassa. Nuorten tehtävä on täyttää vanhempiensa roolit jotta he voisivat osaltaan
kasvattaa omat lapsensa samaan tehtävään, tunnistettavimpana esimerkkinään
Potter-kirjojen ja -elokuvien lopputulema.
Toisaalta professori Robertsin suuri selitys herättää
vieläkin isompia kysymyksiä selitettäväksi. Miksi tällainen dystopiabuumi
nähtiin vasta 2000-luvun puolella? Miksi nämä sarjat ja niistä tehdyt elokuvat
ovat yhtä suosittuja aikuisten keskuudessa? Miten näiden sarjojen
konservatiivisuus palvelee juuri miesten (Potter) ja maskuliinisen
sankari-identiteetin (Nälkäpelin poikatyttö) ja heteroseksuaalisuuden
(Twilight) spektaakkelia, ajanjaksona, jolloin naisten asema yhteiskunnassa on
kaiken aikaa vahvistunut?
Mr. Robertsin hypoteesia ennättivät haastaa
paikan päällä ainakin Fafniria edustavien Polvisen ja Roineen huomautukset
siitä, miten kirjojen sarjamaisuus sinänsä palvelee konservatiivista, syklistä
maailmankäsitystä, että kaiken on palattava aina entiselleen. Saara puolestaan
ehdotti nykypäivän utopiakirjaksi Andy Weirin Yksin Marsissa -romaania, eikä
Roberts siihenkään osannut sanoa juuri muuta kuin että teekupillinen siitä utopiasta
sentään puuttui.
Muista dystopia-esimerkeistä, jotka Roberts
mainitsi, aion etsiä kyllä käsiini jotain vertailukohtia: Malorie Blackmanin Noughts and Crosses -sarjaa (2001-2008),
jossa maailmanhistoria on käännetty valkomustaksi mustavalkoiseksi, sekä
Patrick Nessin Chaos Walking -kirjoja
(2008-2010), joista ainakin Knife of
Never Letting Go on vilahtanut jossain spefinäkin menestyneiden kirjojen
listoilla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti