KALENTERI TULEVASTA

TULEVIA TAPAHTUMIA
19.-30.6. Kuopiossa ja mökillä
6.-9.7. Tukholmassa
13.7. S&M:n häät Helsingissä
22.7. Hyvinkäällä pelaamassa
24.-29.7. Spefi-kurssi Ahlmanin opistolla
31.7.-4.8. Haapsalussa turistina
9.-13.8. WorldCon Helsingissä

tiistai 12. marraskuuta 2013

Finlandia-ehdokkaat kirjamarkkinoidensa näköiset

Väitteet Finlandia-palkinnosta kirjamarkkinoiden kuusipyöräisenä veturina saivat taas tuntuvasti todistevoimaa, kun tämän vuoden F-ehdokkaat julkistettiin:

 J-P Koskisen Ystäväni Rasputin (WSOY), Leena Krohnin Hotel Sapiens (Teos),Riikka Pelon Jokapäiväinen elämämme (Teos), Hannu Raittilan Terminaali(Siltala), Asko Sahlbergin Herodes (WSOY) ja Kjell Westön Hägring 38 / Kangastus 38 (suom. Liisa Ryömä, Schildts & Söderströms / Otava).

Ehdokkaat olisi voinut valita myyntilistoja seuraava tietokone, paitsi J-P Koskisen, joka edustaa joukossa ainoana kirjallista mielikuvitusta, niin luovalla puolella kuin raadin toiminnassa.
Muuten viisikkokuusikko on koottu minkä tahansa kirjakaupan tarvelistaa seuraten:

Krohn: se pakollinen naiskirjailija
Pelo: se pakollinen taiteilijaromaani
Raittila: se pakollinen anttihyry
Sahlberg: se pakollinen historiallinen romaani
Westö: se  pakollinen ruotsinkielinen

Ryhmäkuvan mitäänsanomattomuutta ei tarvitse ihmetellä, kun sitä on ollut kokoamassa ehdokasraadin pj:na Raisa Rauhamaa, joka on se pakollinen luottohenkilö bisneksen ja journalismin välillä.
Ja kun voittajan valitse Asko Sarkola, ainoa suomalainen näyttelijä jonka taiteelliset ansiot perustuvat upseerikouluun, voi varmaksi F/M-kisan voittajaksi veikata äijäilyn moninkertaista suomenmestaria Hannu Raittilaa.


2 kommenttia:

  1. Tämä on koko taidekenttää, musiikkia myös, koskeva asiantila. Kanonisoitu, eri tavoin, on esillä ja palkitaan. Voisiko olla toisin ?

    Antti S. Hernesniemi
    Säveltäjä-pianisti
    Musiikkitieteen maisteri-linjan opiskelija
    Lääket. tri
    Turku

    VastaaPoista
  2. Kaanonin kommentointi tuntuu kuitenkin olevan yleisempää muissa taiteissa kuin kirjallisuudessa. Osittain se johtuu matala/korkeakulttuuri-asetelman heikkenemisestä ja sitä myötä kritiikin heikkenemisestä; osittain siitä että kirjallisen estetiikan perustelut ovat nykyään niin moninaiset ja enimmäkseen taiteenalan perinteestä riippumattomat.

    VastaaPoista