KALENTERI TULEVASTA

TULEVIA TAPAHTUMIA
14.-20.10. Mökillä Savossa
28.10. Helsingin kirjamessuilla
17.-19.11. Tukholmassa leffafestarilla

torstai 12. syyskuuta 2013

SUPO tarkkailee vain elokuvia

Piti tämäkin sitten kokea eli kuulla, että YLEn radiotoimittaja käyttää Suojelupolisiin vastavakoilun pomoa halutessaan asiantuntijamielipiteen siitä, miksi "Korppikotkan kolme päivää" on lajinsa klassikko. Toki kulttuurijorinoita Kultakuumeeseen pitkään tehnyt Kuosmanen on siten profiloitunut, että hän tekee juttunsa juuri elokuvista vaikkei osaa niistä puhua muutoin kuin miehisinä suoritteina, mutta tämänpäiväinen (12.9., uusinta viime maanntailta) oli uusin rimanalitus sitten road-movie -teemalle omistetun ohjelman, johon oli kutsuttu Kari Väänänen ja Mika Kaurismäki kehuskelemaan elokuvanteon reissujätkämeininkiä.

Mitähän seuraavaksi? Suojelupoliisin jälkeen ei varmaan vähempi riitä ohjelman ja toimittajan omanarvon nostamiseksi kuin kutsua Kalastajatorpan vatsavakoilija arvioimaan, miksi "Cannibal Holocaust" on lajinsa klassikko? Vai pitäisikö olla hiljaa kiitollinen & kuuliainen, että Suomessa salainen palvelu ei istu puhelinlinjalla vaan elokuvateatterissa?

Entä milloin samanlaiset kriteerit asiantuntijuudelle toimivat TOISEEN SUUNTAAN: milloin kulttuurin saralla ansioitunut asiamies kutsutaan kommentoimaan Ajankohtaiseen Kakkoseen kansainvälistä kriisitilannetta? Matti Salo kommentoimaan, onko sen kaksipäisen korppikotkan, sen Vladimir Putinin mediaesiintyminen "tarjouksella josta ei voi kieltäytyä" jo klassikko mafiafilmien joukossa?

*

Ja mitäkö se Suojelupolisin vastavakoilija sitten vastasi Kuosmaselle? Eipä juuri mitään. Alkoi vain selittää, että ei siinä elokuvassa kuvattu mitään sellaista signaalivakoilua, jota ei olisi harjoitettu jo kauan sitten.

Joten ei se kai sitten klassikon asemaakaan ole muutoin ansainnut kuin CIA:n mielisuosiolla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti