Aikuisten sarjakuvissa on se merkillinen ominaisuus, että 
uutuusteoksia löytää kirjastoista paljon nopeammin (ilmestymisen 
jälkeen) kuin tuoreita romaaneja. Syy ei ole pelkästään siinä, miten 
nopeasti sarjakuvaromaaninkin voi ahmaista, vaan siinä, että sarjakuvan 
harrastajista isompi osa OSTAA fanittamisensa kohteen kuin 
kirjallisuuden harrastajista. Ja se on kyllä ihme, kun katsoo millaisia 
hintoja ohuistakin alppareista vaaditaan.
Tämän syksyn 
sarjistapauksena on mainostettu David B:n tiiliskivimäistä 
elämäkertasarjakuvaa "Epileptikko". Maineensa se onkin ansainnut juuri 
aikuissarjakuvana, niin ranskalaisen itsetietoinen se on taideteoksena 
ja niin järkyttävä patologisen ja psykologisen ahdistuksen vertailuissa,
 että hiukankin elämää kokenut lukija voi hyvinkin oppia jotain siitä, 
mitä on aiemmin torjunut mielestään.
"Epileptikon" 
piirrosjäljessä olennaista ovat symboleilla ahdetut pienet ruudut ja 
näkökentän vinottain leikkaava liike, näkemisen rajatilan simulaatiot, 
hieman samanlaiset kuin mitä migreenissä. Tästä sahalaitavoittoisen 
kuvakielen valinnasta kirjan minähahmo jotain toteaakin. 
Eikä
 se kuvakieli niin lukijan mieltä räjäytä siltikään kuin itse tarina: 
miten epileptikon perheen on pakko turvautua vaihteleviin 
hörhöhoitoihin, koska niiden tulkinta ihmismielestä on yhtä pätevä kuin 
neurologien ja psykiatrien. Ja metodit monesti toimivampia. "Epileptikko"
 voisi olla kultakaivos mielen teoriasta kiinnostuneelle narratologille -
 ja siksi yritin tästä jotain kommentoida ensin Leenan sarjakuvablogiin, mutta blogspot imaisi tekstit omaan protoleptiseen tyhjyyteensä, huh.
Ihan
 sarjakuvaromaaniksi en "Epileptikkoa" kuitenkaan kutsuisi, niin paljon 
toistoa siinä on alkuperäisen julkaisumuodon vuoksi, ja niin paljon 
irrallisuutta episodien välillä. Eikä teokseen myöskään palaa yhtä 
uteliaasti kuin vaikkapa "Mausiin". Jotain syvyyttä siitä siten 
uupuukin.

 
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti